Ante mig - akta dig

Häromdagen, i onsdags tror jag det var, blev jag uppringd på kvällskvisten av en person som representerade nåt elbolag. Jag hade just parkerat bilen och stod vid cykeln och skulle cykla hem, trött efter en hel lång arbetsdag. Hörde dessutom illa där i trafikbruset, men förstod att han hade ett erbjudande om billigare el. Bad honom ringa om en timme.

Det gjorde han. Nu satt jag hemma, antecknade noga företaget i fråga. Energibolaget i Sverige AB. Han ville bara bekräfta de förmåner jag åtnjutit i avtalet med företaget ifråga.
– Ursäkta. Du menar väl att du vill berätta om det erbjudande du har till mig.
– Mummel mummel, ja.
– OK, låt höra.

Jo han erbjöd lägre kostnad an vad jag har idag.
- Fast pris 59 kr i månaden. Vad betalar du idag?
- Hur kan du säga att du erbjuder mig billigare el utan att veta vad jag betalar idag?
– Mummel mummel.

Jag bemödade mig om att gå in och kika på mina fakturor. Jag betalar både för trafiken och för elförbrukningen. Vi missförstod varandra en stund om vad hans erbjudande egentligen avsåg. Till slut menade han att det var elförbrukningen. Och jodå, jag betalade under vintern mer än 59 kr. För trafiken betalar jag 60 kr.
- Då är det väl klart då?
- Har du nåt skrivet om det här, som jag kan titta på?
- Ja visst, du får ett avtal om detta. Där står allting tydligt och klart. Nu ska vi bara prata in anmälan.
- Stop, här pratas inte in nånting. Jag vill i lugn och ro titta på ditt erbjudande och ta ställning när jag inte är så trött som jag är nu. Jag vill försäkra mig om att jag fattat ditt erbjudande rätt.
- Nej, nej, det är bara en intresseanmälan.
- Jag vill se det skrivna först.
- Vi jobbar inte så.
- Så jobbar jag.

Så här höll vi på, ett par rundor. Han ville ha min röst på band och det ville inte jag. Till slut la han bara på luren.

Det väckte min nyfikenhet. Googlade på företaget. Hittade en uppsjö varningar och kommentarer om aggressiv vilseledande marknadsföring.
- Ante mig.
- Alltså. Akta dig. Akta dig för Energibolaget i Sverige AB.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0