Ektorp

Häromdagen klagade jag på IKEA. Idag vill jag berömma dem.

Söndag eftermiddag en mulen dag i slutet av juli gick allt geschwint. Jag satt hemma och såg ut några tänkbara bäddsoffor. Kollade om de fanns i lager i Bäckebol. En del gjorde det, med andra var det osäkert.

Jag tänkte att jag ju må provsitta i dem innan jag bestämmer mig. Och provligga med, för den delen. Ingen av dem är överdrivet skön att ligga i, det ingår liksom i konceptet. För att de skall vara riktigt sköna som sängar behöver man köpa en skön säng, inte en hybrid.

Jag kollade också om det fanns nåt begagnat i närområdet som passade mig. Det gjorde det inte. Sen körde jag till IKEA Bäckebol.

Bäddsofforna befann sig en trappa upp alldeles i början. Bäddsoffan Ektorp passade mig riktigt bra. En tresitsig jätteskön soffa med volang (själva volangen får jag bara stå ut med) till ett hyfsat pris. Man bäddar ut den rakt ut så att det par (tvillingföräldrarna t ex) som ligger i sängen kan kliva ur på var sin sida, utan att klättra över den andre. Bredd 160 cm. Ganska skön bädd, möjligen aningen hård. Funderar på att skaffa en extra madrass lite senare.

Å så är den grå. Min favo-färg. Jag kollade med en expedit att allt fanns hemma som jag behövde. Det gjorde det. Jag fick en lapp i min hand där det stod 8995 kr på slutet.

Med lappen gick jag till självbetjäningskassan och betalade efter en mycket kort tids köande. Sen blev jag hänvisad till varuutlämningen att bara sätta mig ner och vänta. På en skylt stod att varan redan var på väg och att mitt könummer stod på kvittot. Det stämde. Blippade lite med min iPhone och vittjade en handfull WhatsUp-ade badbilder på tvillingarna tagna på en Öländsk strand. Fick veta att de sovit utomordentligt bra på främmande mark, med mörkläggningsgardin. Jag hann bara blippa några få vändor innan min bäddsoffa kom som 5 paket på två stora varuvagnar. Inte en chans att få in dom i bilen. Men det visste jag redan, för det hade jag kollat med hans om var min expedit. 

 Som den vane IKEA-konsument jag är, så visste jag att beställa transporthjälp. Blev hänvisad till en station där jag skulle fylla i några uppgifter om var jag bor, om jag vill ha bärhjälp, om jag har hiss och sånt. Det var snabbt gjort. Jag kunde välja olika dagar och tider för utlämnandet. Jag valde senare idag.
 
Nu är jag hemma och "skall-bara" några saker innan soffan kommer. Det är lite brådis faktiskt. I morgon kommer eventuellt sonen Max med ny flickvän och då kan jag ju erbjuda dubbelsäng. Jippi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0