I händelsernas centrum

Jag bor i händelsernas centrum. I orkanens lugna öga, skulle man kunna säga. Jag märker inget av oroligheterna utom att det rapporteras flitigt i media. 
 
Det pågår nån sorts upplopp bland ungdomar här i centrala Göteborg. Plusgymnasiet, utanför vilken upploppen pågick igår, ligger bara några hundra meter bort från min bostad åt ena hållet och polisens högkvarter några få hundra meter åt det andra hållet.
 
Det tycks mig att bränslet till upploppen har flera vedslag.
 
Dels finns en upprördhet över att tjejer kränkts sexistiskt på Instagram och Facebook. Någon har lagt upp en plats där tjejer hängs ut, med bild och kränkande tillmälen. En tjej på Plusgymnasiet misstänks vara upphovet och hon dementerar och säger att hon är falskt anklagad. Men mobben ville ta itu med henne.
 
Vidare verkar det finnas en förtjusning över att det hettar till, oavsett om vad. Det var lugnt inne på skolan. Det var utanför "det hände". Tillresta ungdomar kom från andra skolor bara för att mucka eller för att se hur det muckas. Mellan ungdomar. Med Polisen.
 
Skolan håller stängt idag efter råd från Polisen, som säger att det ordnats flera Face-book-grupper som uppmanar till samling...
 
Det här är möjligt tack vare den snabba informationstekniken som finns. Med uppkopplade mobiler kan folk mobilisera och mobiliseras på några få minuter. Om det finns en tändande gnista. Och det fanns det alltså här. 
 
Kränkningar på nätet är inte nytt. Nätet är inte nytt. Men det var nånting i det som hände igår, som var en täntande gnista. Och detta nånting är väl, som oftast, inte en enskild isolerad händelse, utan rad händelser som tillsammans utlöser en folksamling att bli en mobb. Jag är nyfiken att förstå mekanismerna. 
 
Kränkningar. Olika värderingar runt sexualitet. Olika kvinnosyn. Alltså olika grundläggande värderingar.
Ungdomlig frustration. Kanske över den pågående lågkonjunkturen med massor av uppsägningar i regionen. 
?????
 
Det är inte så lätt att förstå sin samtid, inte ens när den pågår alldeles om knuten. I händelsernas centrum.
 
Jag har pratat (skajpat) med julfirarna, som packar för fullt och kommer till mig ikväll. De var mer insatta än jag om HÄNDELSERNA. 
 
En tjej la upp ett konto och bjöd in kompisar att delta anonymt och att kränka andra anonymt, dvs att lägga ut orrar (sexistiska påståenden avsedda att kränka). Det kom in massor. Efteråt redigerade hon uppgifterna och namngav både de kränkta och kränkarna. Det väckte enorma reaktioner. Några av de kränkta blev dessutom blockade och kunde inte läsa om sig själva. Alltså ett samelsurium av skvaller och baktaleri, av lurendrjeri och mobbingbeteende. 
 
Hoppas att det här ger upphov till en viktig diskussion om hur man beter sig människor emellan. I real eller på nätet.
 
I mig händer det att jag minns min tonårstid. Det fanns mobbing då med. Det fanns enstaka tjejer som samlade kompisar att snacka skit om andra. Det tycks mig som en sorts maktexperiment. Vara inne, stänga ute.  Jag får såna tankar nu när det här händer. Experimenterandet får bara sån spridning och såna proportioner med dagens kommunikationsteknologi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0