Högkonjunktur

Det är högkonjunktur. Ja, jag menar verkligen det. Allt är ju relativt och beror på vem som tittar, på vad och vilket sammanhanget är.

Just nu är det jag som tycker, jag som tittar (på TV) och sammanhanget är en föreläsning om den genetiska revolutionen (repris från 9/12). Föreläsningen ingår i ett nytt "Nobel-grepp" - Nobel week dialogue - som vill vara  brygga mellan olika intressen, forskning, samhälle, entreprenörskap etc.
 
Så här i Nobelpristider är det högsäsong för kloka snillen som förmedlar sånt de kommit fram till under – oftast – ett helt liv av studier i hängivna forskarlag. Just nu blir jag alldeles hög av en snubbe, Eric Lander, som berättar om den genetiska revolutionen under 1900-talet. Rubriken på hans föreläsning är Fem varv i dubbelhelixen. Han gör det med en energi som får mig rosig om kinderna. Kolla själv, han börjar några minuter in i programmet.

Fan va häftigt det är med kunskap, med letandet efter ny kunskap. Det är också häftigt att det i december är kunskapens högkonjunktur. 
 
Han avslutar med reflektion över framtiden och behovet av att göra nuvarande fragmentariska kunskap mer heltäckande och komplett. Naturligtvis kommer han in på kunskapens tillgänglighet. Ska den göras öppen och delbar eller ska vi stänga in den bakom staket och vad får det för koncekvenser? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0