Måste utforskas

Nu har jag nyss lyssnat på ett hälsosamtal i TV4s Nyhetsmorgon som handlade om syra-bas-balansen i kroppen. Lite märkligt, för jag hade helt nyligen, sedan bara nåt dygn ägnat en del tankeverksamhet åt det där med syra-bas. Mest som frågetecken.
- Hur är det med syra och bas? Vad är hälsosamt? Vilka födoämnen ger det ena och det andra?
 
Därför spetsade jag öronen när hon (som ledde samtalen) flaggade för samtalstemat. Jag stängde inte av TVn som tänkt utan satt kvar och lyssnade.

Min intuition säger att här är nåt enkelt, självklart och mycket intressant. Dessutom inte ny kunskap. Inte alls. Snacket gick så här. Hela västvärlden försuras. Våra jordar, våra vatten och vår föda. Dessutom äter vi alltmer syrabildande mat, som t ex proteiner och vita mjöler. (Hamburgare)

Googlade naturligtvis och hittade den här sidan http://www.halsosidorna.se/Syrabasbalansen.htm som verkar vara rena guldgruvan för mitt intresse.

Tänker på det försök jag gjorde att äta LCHF och som jag på ett diffust sätt inte mådde bra av efter ett tag. Det är så att jag ryser då jag tänker på LCHF. Ändå ser jag folk som mår bra av det och som rasar i vikt. För mig blev det varken eller.

Tänk om jag med min onda stela kropp och där det onda går i vågor, kan få den att må bättre genom att bli mer basisk? Å andra sidan:
- Äntligen nåt som känns "rätt".
Känns som att sent ska syndarn vakna. Å andra sidan:
- Kosten i all ära, motion är fortfarande hälsosamt.
 
Det här med syra-bas-balansen måste utforskas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0