Lite om mat

När jag tänker på de senaste dagarna med de mina så kommer bilden av god mat upp.
 
Morgnarna har varit rika på diverse mysig frukost och både Signe och Hedda äter det vi äter. Nå, en del av det vi äter. De får mackor, lite fil, frukt, och de får det i bitar som läggs på bordet framför dem så att de kan äta själva. Signe hugger bitarna som lagts framför henne och för dem skickligt till munnen och bearbetar bytet så att det snabbt kan sväljas. Bit för bit. Hon får i sig en hel del. 
 
Men inte allt.
 
Hedda vill helst bli matad med små små bitar och hon är lite sparsmakad. Det är inte aktuellt att lirka. Hon är mycket bestämd när hon fått nog, vilket inträffar ganska snart.
 
Nåväl. Det var väl inte deras matvanor jag skulle skriva om, egentligen.
 
Vi åt en osedvanligt god anrättning sista kvällen. 
 
Enkel att göra. Fått receptet från Cissi, Olas fru.
Så här gjorde jag:
 
Krutongerna
Skiva bröd och lägg på olivoljad o saltad plåt. Täck med chevre. 200 grader i ugnen medan du gör resten.
 
Dressingen
Pressa några vitlöksklyftor och blanda med en klutt senap, en klutt honung, balsamvinäger och olivolja. Salt och peppar. Det blir en mörk krämig sås av det hela.
 
Salladsfatet
Varva rukola, hackade päron, rullar av lufttorkad skinka och körsbärstomater på ett fat.
Klipp de gyllene krutongerna i stora bitar över det hela. Slå på dressingen. Färdigt.
 
- Njut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0