Kom fram

I den jobbmotiga tillvaron frodas annat. Med förtjusning kan jag fördjupa mig i diverse tanketrådar som alls inte har med något nyttigt jobb att göra. En tanketråd heter Katja of Sweden. 
 
Det visade sig att hon är Leos gammelfarmor, fast inte biologisk sådan. Jag blev nästan chockad då "släktskapet" uppdagades häromdan. För mig är det märkvärdigare än att vara släkt med kungen. Katja, hon är ju en gigant från min ungdom!
 
Jag har roat mig med att läsa artiklar om henne och lyssna på hennes Sommar-program från 2008. Vilken banbrytare hon var. På flera sätt. Hon ägnade sig åt klädkollektioner för de bredare massorna istället får sparsmakad haute couture för några få. Hon valde USA för sin utveckling istället för Paris. Hon lämnade man och barn i Sverige och reste till New York för att gå designerutbildning där. Hon träffade en ny man, som faktiskt var hemmaman till deras två nya barn. Hon tog sig fram som kvinna för sin yrkeskompetens, inte sin skönhet. Fast hon var rätt snygg också. Hon gjorde enkla bekväma kläder för den visionära aktiva kvinnan. Hon designade skor för fötter som vill gå bekvämt. Hon bytte karriär från mode till heminredning, också det framgångsrikt. Hon slog igenom i USA, England och Frankrike. Och ja, Sverige förstås. Hon gjorde fantastik business som provocerade mången man. Hennes egen make hade det inte heller lätt med hennes enorma framgång i tider då det gick åt pipan för honom som filmare (har jag förstått mellan raderna). Hon verkar ha haft som rättesnöre att kvinnan skulle befrias från allsköns begränsningar. 
 
Om allt detta visste jag inget när jag var ung. Men jag minns att jag älskade Katjas kläder och skor. Hennes ideal passade mig. Och gör det än.
 
Om jag iddes skulle jag förklara krig mot en del av de modeideal som gäller nu.
T ex skulle jag föra krig mot högklackat. Det är inget annat än ett tortyrmedel och en gigantisk kvinnofälla, som tyvärr fått ett brett genomslag. Såna här gör-om-dig-program propagerar för högre klackar. Grr, säger mitt inre.
 
- Nej, kom fram, ni nya Katjor som vill låta oss kvinnor vara fria självständiga levnadsglada naturliga kvinnor. 

Kommentarer
Postat av: Dr K

En lagom liten klackhöjd kan faktiskt vara bra för ryggen...

2012-08-07 @ 23:22:32
Postat av: Bente

men finns nån vettig människa som menar att de sylvassa hööööga klackarna är bra till nåt?

2012-08-07 @ 23:45:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0